Sygnaliści

Oferta Direct Group

Sygnaliści

Sygnalista (ang. whistleblower) jest osobą, która zgłasza nieprawidłowości i działania niepożądane wewnątrz organizacji, a jego działania są motywowane poprawą warunków pracy, ochroną pracowników i przestrzeganiem norm prawnych i społecznych.

Dyrektywy Parlamentu Europejskiego, przedsiębiorcy zobowiązani są do wdrożenia rozwiązań, mających na celu ochronę osób zgłaszających naruszenia. Implementacja przepisów to dla większości podmiotów duże wyzwanie.

Na przedsiębiorców nałożone zostały nowe obowiązki. Są to między innymi:

  • Stworzenie prawidłowego i dobrze funkcjonującego kanału komunikacji wewnętrznej.
  • Stworzenie procedury zgłaszania naruszeń, w tym prowadzenie rejestru naruszeń.
  • Zapewnienie ochrony sygnalistom.
  • Szkolenia i kampania informacyjna dla pracowników.
  • Powołanie komisji składającej się z niezależnych specjalistów.

Dostosowanie się do przepisów wymaga doświadczenia, odpowiedniej wiedzy, zaangażowania i profesjonalizmu. Jako niezależni specjaliści jesteśmy w stanie zagwarantować bezstronny nadzór nad całym procesem.

Nasze propozycje rozwiązań dla przedsiębiorców obejmują między innymi:

  • Stworzenie procedur w oparciu o wewnętrzne rozwiązanie w przedsiębiorstwie.
  • Stworzenie kanału komunikacji wewnętrznej dla sygnalistów.
  • Szkolenia dla pracowników: online i stacjonarnie.
  • Obsługa zgłoszeń sygnalistów poprzez dedykowaną platformę.
  • Zarządzanie komisją ds. sygnalistów.

Działamy w sposób profesjonalny, ale także nieszablonowy. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu potrafimy skutecznie reagować na wszystkie nowe wyzwania.

Ochrona Sygnalistów

Ochrona sygnalistów to pojęcie obejmujące szereg czynności, koniecznych do wdrożenia, w celu zabezpieczenia osób, które zgłaszają nieprawidłowości, nadużycia, lub przestępstwa w miejscu pracy lub organizacji. Podmiot ma obowiązek zapewnienia sprawnej komunikacji wewnątrz firmy i zapobiegania nieprawidłowościom związanym z działaniami odwetowymi . Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, obowiązkiem podmiotu jest zapewnienie ochrony sygnalistów zgłaszających naruszenia prawa. Są to czynności, polegające między innymi na wdrożeniu prawidłowego kanału komunikacji wewnątrz firmy, tworzeniu procedur zgłaszania naruszeń i zapobieganiu potencjalnym działaniom odwetowym. Istotnymi są również działania informacyjne wewnątrz przedsiębiorstwa.

Ochrona sygnalistów: kim jest sygnalista?

Sygnalista to osoba fizyczna, której zadaniem jest rzetelne zgłaszanie naruszeń prawa, nieprawidłowości czy nadużyć w organizacji. Może być pracownikiem, współpracownikiem, wspólnikiem, lub kontrahentem. Osoby zgłaszające naruszenia mogą również ujawniać publicznie informacje o naruszeniu prawa (zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów). Przed wejściem w życie ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 roku, zdarzały się przypadki, w których sygnalista w obawie o działania odwetowe, nie zgłaszał naruszeń. Aby uniknąć tego typu nieprawidłowości, sygnaliści dokonujący zgłoszenia zostali objęci ochroną.

Kto może pełnić funkcję sygnalisty?

Rolą sygnalisty jest czuwanie nad funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i zgłaszanie faktycznych naruszeń. Zgłoszenia sygnalistów działają na korzyść podmiotu oraz leżą w interesie publicznym. Sygnaliści dokonujący zgłoszenia umożliwiają podmiotowi reakcję i uniknięcie potencjalnych strat lub konsekwencji, wynikających z naruszeń prawa.

Sygnalistą może być osoba fizyczna, która jest:

  • pracownikiem lub pracownikiem tymczasowym
  • prokurentem, akcjonariuszem lub wspólnikiem
  • stażystą, wolontariuszem lub praktykantem
  • osobą świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy

Rozwiń

Zainteresowała
Cię nasza oferta?
Skontaktuj się z nami!

Zadzwoń do nas
tel. 22 53 53 016